Інновації в галузі логістики
Технологічні інновації відіграють все більшу роль у всіх галузях економіки, і логістика та управління ланцюгами поставок також не можуть залишатися осторонь від цього процесу. А так як в галузі логістики активно використовуються великі обсяги даних, які зберігаються розрізнено і в різних програмах, і дуже часто вводяться вручну, то, можливо, саме логістика більше виграє від впровадження нових інноваційних способів роботи.
Інновації в логістичній сфері пов’язані не лише з прагненням логістичних компаній впроваджувати нові технології для того, щоб не відставати від розвитку галузі – в значній мірі цього вимагають клієнти логістів – представники торгового бізнесу і великих промислових підприємств, які вимагають, щоб їхні товари або послуги приходили до замовника більш швидко і з меншими витратами.
Які ж інновації будуть значною мірою визначати зміни в логістиці в новому році? Пропонуємо ознайомитись з деякими тенденціями.
- Управління ланцюжком поставок в режимі реального часу
Ланцюжок поставок в режимі реального часу (SCV) перестав бути “технологічною родзинкою” або “дивиною” в логістиці: в 2019 році її почали впроваджувати багато компаній, а в 2020 році вона стане необхідною практично всюди. Дані в реальному часі стають все більш затребуваними серед клієнтів, і це означає, що підприємствам у галузі логістики потрібно буде зосередитися на них. В даний час з’явилася велика кількість стартапів, чиї рішення забезпечують прозорість ланцюжка поставок, надають технологію, яка сприяє швидкому реагуванню на зміни, дозволяючи компаніям використовувати дані в реальному часі. Такі дані включають схеми переміщення транспорту, погодні умови в певній місцевості, стан доріг або під’їзних шляхів до портів, що дозволяє оптимізувати маршрути доставки. У 2019 проводилися дослідження, які показали, що логістичні компанії, що використовують повністю інтегровані ланцюги поставок, на 20% ефективніші в порівнянні зі своїми конкурентами. Не можна говорити про управління ланцюгами поставок, не згадавши при цьому технологію інтернету речей (IoT), яка є найважливішим активом для відстеження поставок. Підключення пристрою IoT на різних ділянках дозволяють відстежувати переміщення обладнання, транспортних засобів та товару через хмарні сервіси. У той же час управління контейнерами на базі IoT також спрощується завдяки моніторингу в реальному часі, підвищення ефективності використання палива, профілактичного обслуговування і активізації операцій з контейнерами. Завдяки цьому ще однією тенденцією напевно стане більш тісна колаборація між стартапами IoT і логістичними компаніями. Один із найсвіжіших прикладів – компанія Hapag-Lloyd, яка вибрала IoT-стартап Globe Tracker для створення своєї нової системи моніторингу контейнерів в реальному часі під назвою Hapag-Lloyd Live.
- Зростаюча важливість нових моделей і нових гравців на ринку
Слід зазначити, що майбутнє логістики формують не тільки нові технології: не менш важлива роль нових бізнес-моделей і нових гравців в галузі. Часто стартапи створюють нові системи, що включають елементи економіки спільного використання (шерінгу), які швидко завойовують популярність. Не маючи великого досвіду роботи з логістичними активами, стартапи прагнуть зосередитися на «легких» частинах ланцюжка поставок, перетворюючись, наприклад, в цифрових експедиторів. Завдяки більш гнучким операціями вони можуть пропонувати більш привабливі ціни, забезпечуючи при цьому прозорість логістичного процесу. Це відноситься і до Uber, який запустив свою функцію Uber Freight в США в 2017 році і в минулому році розширився до Європи і Канади, прагнучи до більш ефективного глобального ринку вантажоперевезень. Навіть власні клієнти галузі бачать потенціал в експедируванні вантажів: Amazon планує розширити свій власний досвід у сфері складування та транспортування для розвитку власних можливостей доставки. Компанія вже досягла великих успіхів завдяки розвитку Prime Air, служби безпілотних літальних апаратів, яку вона будує для створення повністю електричних безпілотників, здатних літати до 15 миль і доставляти посилки вагою менше п’яти фунтів клієнтам менш ніж за 30 хвилин. Крім того, компанія анонсувала платформу Amazon Flex, яка використовує драйвери контрактів на вимогу, щоб прискорити розширення програми доставки Prime One Day. Також Amazon оголосив про свої нові робототехнічні продукти, що прямують в сотні центрів обслуговування по всьому світу. Одним з таких продуктів є система сортування Pegasus, яка на сьогоднішній день подолала два мільйони миль і вже скоротила кількість неправильно відсортованих товарів на 50%, зберігши при цьому функції безпеки існуючої системи приводу. Крім того, гігант електронної комерції тестує Amazon Scout, який призначений для безпечної доставки посилок клієнтам, які користуються невеликими автономними засобами доставки. В 2020 році генеральний директор Amazon Джефф Безос заявив, що компанія інвестувала 700 мільйонів доларів в Rivian, стартап зі створення електромобілів, завдяки чому можна буде виготовити 100 тисяч електро-фургонів для доставки товарів Amazon. Ще одним чудовим прикладом впливу компанії на галузь є Flexport, спеціалізоване хмарне програмне забезпечення для експедиції вантажів і платформа для аналізу даних. На початку минулого року компанія отримала фінансування в розмірі 1 млрд. доларів і планує запустити операційну систему для глобальної торгівлі, яка включає стратегічну операційну модель глобального експедирування вантажів і об’єднує в собі кращі з усіх технологій ланцюжка поставок. У зв’язку з тим, що розробляється так багато майбутніх технологічних досягнень, стає ясно, що це одна з тенденцій в області логістичних технологій, за якими потрібно стежити в 2020 році.
- Роботизація складських операцій
Ні у кого не виникає сумніву в тому, що в останні роки складські операції зазнали значних змін – і з поступовою інтеграцією технологій – це одна з тенденцій в галузі логістичних технологій, яка, ймовірно, збережеться. Одним з очевидних нововведень є складська робототехніка, яка швидко розвивається. Згідно глобального звіту про роботу з клієнтами Global Customer Report, тестування робототехніки на складі збільшилася на 18% в порівнянні з минулим роком. Мобільний робот Boston Dynamics під назвою Handle є одним з яскравих прикладів: компанія розробила повністю автономний компактний пристрій, який може отримувати доступ в будь-які важкодоступні місця, і при цьому володіє розширеною зоною огляду. Завдяки цьому робот може швидко розвантажувати вантажівки, складати піддони і переміщати ящики по всьому складі. Також підвищити ефективність і швидкість складських процесів можуть такі технології як транспортні засоби без водія або багатофункціональні роботи. Наприклад, компанії GreyOrange і Locus Robotics вже застосовують роботів, які самостійно переміщуються по складу. Завдяки технологіям машинного навчання і датчикам, що забезпечує граничну точність і простоту відстеження, на сучасних складах в 2020 році з’явиться велика кількість автономних роботів.
- Штучний інтелект
За останні кілька років галузь логістики почала інтегрувати в свою діяльність рішення по штучному інтелекту (АІ), включаючи інтелектуальні перевезення, планування маршрутів і планування попиту, і це тільки початок. Можна очікувати, що вантажовідправники, перевізники, постачальники і споживачі зможуть отримати вигоду з цих тенденцій розвитку логістичних технологій, що продовжуються в 2020 році. Поряд зі штучним інтелектом не менш активно напевно буде використовуватися доповнена реальність і розширений інтелект. Розширений інтелект поєднує в собі інтелект людини з автоматизованими процесами штучного інтелекту. Наприклад, в плануванні логістики використання розширеного інтелекту може навіть перевершувати використання тільки штучного iнтелекту, оскільки поєднує в собі можливості людей (досвід, відповідальність, обслуговування клієнтів, гнучкість, здоровий глузд і т. д.). На думку фахівців компанії Gartner, розширений інтелект створить 2,9 трильйона доларів ділової цінності і призведе до збільшення продуктивності праці на 6,2 мільярда годин в глобальному масштабі до 2021 року. Можна очікувати, що логістичні компанії будуть впроваджувати більше рішень щодо посилення інтелекту, які в кінцевому підсумку дозволять професіоналам логістики виконувати свою роботу швидше, зменшуючи помилки і заощаджуючи кошти.
- Цифрові двійники
Цифрові двійники (цифрові копії фізичного об’єкта або процесу), можливо, є однією з найбільш захоплюючих тенденцій в області логістичних технологій, за якими варто стежити в 2020 році. Багато логістів знають, що продукти ніколи не будуть такими самими, як їх комп’ютерні моделі. Моделювання в його поточному стані не враховує, як деталі зношуються і замінюються, як власники вносять зміни відповідно до їх потреб. Однак технологія цифрових двійників змінює це раз і назавжди: тепер фізичний і цифровий світи можуть бути об’єднані в один, що дозволяє нам вперше взаємодіяти з цифровою моделлю фізичного об’єкта або частини так само, як і з їх фізичними аналогами. Потенційні можливості використання цифрових двійників в логістиці величезні. У секторі перевезень цифрові двійники можуть використовуватися для збору даних про продукт і упаковку та користуватись цією інформацією для виявлення потенційних недоліків і повторюваних тенденцій для поліпшення майбутніх операцій. Склади і підприємства також можуть використовувати цю технологію для створення точних 3D-моделей своїх центрів і експериментувати зі змінами компонування або впровадження нового обладнання, щоб побачити їх вплив. Крім того, логістичні центри можуть створювати цифрових двійників і використовувати їх для тестування різних сценаріїв і підвищення ефективності. На додаток до цього, мережі доставки могли б використовувати цю технологію для надання інформації в режимі реального часу, яка поліпшить терміни доставки і додатково допоможе автономним транспортним засобам на їх маршрутах.